Hvordan flytter jeg fra Sbanken til Kron?
Det er mange som ønsker å flytte fra Sbanken til Kron, og i den forbindelse får vi mange spørsmål om dette på chatten. Her er svarene på de vanligste spørsmålene.
Hva kan jeg flytte?
Vi kan hjelpe deg med å flytte ASK (aksjesparekonto) og IPS (individuell pensjonssparing) til Kron. Du kan også flytte sparing du har på fondskonto og vanlig bankkonto, men dette gjør du på egenhånd gjennom salg/uttak hos Sbanken og ordinære innskudd hos Kron. Merk at det å flytte fondssparing på egenhånd i noen tilfeller vil utløse gevinstskatt.
Hvordan flytter jeg?
Aksjesparekonto (ASK): Trykk på "Bli kunde" / "Lag en ny konto" og velg deretter "Opprett eller flytt fond". Da setter du først opp en konto med en investeringsplan (fond/fondspakker) her hos oss, før du får mulighet til å melde flytting av din ASK. Da vil du trenge kontonummeret til din ASK hos Sbanken, og så fikser vi resten.
Sbanken skriver om hvordan du kan finne kontonummeret til din ASK her under "Hvor finner jeg kontonummeret til aksjesparekontoen min?": Fond og aksjer | Spørsmål og svar | Hjelp og kontakt (sbanken.no)
Har du allerede en konto hos oss du vil flytte til? Gå inn på kontoen og trykk på "Flytt fond fra andre steder" der inne.
Individuell pensjonssparing (IPS): Trykk på "Bli kunde" / "Lag en ny konto", "Pensjon" og deretter "Lag eller flytt IPS-konto". Har du allerede en slik konto hos oss, kan du trykke på "Flytt IPS fra annen leverandør" inne på kontoen. Her vil du trenge avtalenummeret ditt, og så fikser vi resten.
Hvordan gjøres flyttingen?
I flytteprosessen vil fondene dine selges, og beholdningen overføres til oss som kontanter. Når beholdningen kommer inn hos oss, investerer vi pengene ut fra den investeringsplanen du har valgt hos oss. Det spiller altså ingen rolle om vi tilbyr de samme fondene som du har fra før av.
En flytting tar som regel 2-4 uker å gjennomføre fra den dagen du bestiller flytting. Vi jobber så raskt vi kan med flyttinger, men er helt avhengige av tidsbruken til aktøren du flytter fra.
Må jeg skatte av flyttingen?
Flytting av ASK er i utgangspunktet skattefri, til tross for at fondene selges i prosessen. En flytting regnes nemlig ikke som et uttak fra ASK, som er det som utløser skatteplikt.
Hos Kron får du imidlertid muligheten til å inkludere rentefond i porteføljen din, og dette er en fondstype som ikke kan ligge på ASK. Derfor er det slik at de midlene du velger å ha i rentefond hos oss, legges som frie fond utenfor ASK-en din. Om beløpet du velger å plassere i rentefond overstiger ditt skattefrie uttaksbeløp fra ASK, vil en flytting kunne utløse gevinstskatt.
Det vil typisk være uproblematisk å ha en andel rentefond etter en flytting til oss. Vi tilbyr deg dette for å tilpasse risikoen på investeringene dine, slik at investeringsplanen passer til din tidshorisont og risikovilje. For de fleste vil dette være en positiv endring, men dersom du har tatt ut store deler av innskuddet ditt eller har stor gevinst på kontoen, er det viktig å være obs på dette. Ta gjerne kontakt på chatten vår dersom du har spørsmål rundt de skattemessige konsekvensene av å flytte en ASK
En IPS-flytting vil uansett ikke ha noen skattemessige konsekvenser.
Hva skjer med delkontoene mine?
Delkontoer vil i utgangspunktet ikke videreføres ved en flytting til Kron. Delkontoer er et skille Sbanken har laget inne på aksjesparekontoen, og disse skillene vil ikke videreføres ved en flytting hit. Bestiller du en flytting på en ASK med delkontoer, er det derfor slik at alle delkontoene dine vil slås sammen og bli én konto her hos oss.
Det er imidlertid lett å gjøre delkontoene dine om til separate ASK-er hos Sbanken:
- Gå inn på en delkonto og trykk på de tre prikkene oppe i høyre hjørne.
- Velg "Flytt beholdning til annen ASK".
- Her får du opp en meny der du velger hva som skal flyttes og til hvilken konto. Velg at beholdningen skal flyttes til en ny aksesparekonto og gi denne et navn.
- Les "Avtale om Aksjesparekonto" og huk av for at du har lest den og at du forstår de skattemessige effektene av å opprette en ny ASK.
- Trykk på "Flytt beholdning".
- Har du flere delkontoer som du vil gjøre til egne ASK-er, må du gjenta denne prosessen flere ganger.
OBS! Eventuelle spareavtaler må avsluttes før du kan gjøre dette.
Når du har gjort om delkontoene dine til nye ASK-er med eget kontonummer, bruker du vanlig flytteprosess for å flytte disse. Vær oppmerksom på at dersom du skal flytte flere ASK-er og holde disse fra hverandre, må du opprette nye kontoer hos Kron i flere runder og lage én flyttemelding per konto.
Hjelp, jeg har enkeltaksjer på min ASK!
Per i dag tilbyr ikke Kron å eie enkeltaksjer, så vi kan ikke motta en ASK som inneholder enkeltaksjer. Sender du en flyttemelding på en ASK som inneholder dette, så vil flyttingen rett og slett avvises.
Den enkleste løsningen på dette er å bruke samme fremgangsmåte som med delkontoene i avsnittet ovenfor. Når du har laget deg en ASK som kun inneholder fond (og/eller kontanter), kan du melde flytting til Kron.
Ønsker du å flytte aksjene dine også, må du kontakte en aktør som tilbyr å holde enkeltaksjer.
Hva skjer med spareavtalen min?
Din nåværende spareavtale går til kontoen hos Sbanken, så denne må avsluttes. Dersom du ønsker å ha månedlig sparing på en konto hos Kron, trykker du deg inn på kontoen og velger "Spareavtale". Her setter du opp ønsket trekkdato, beløp og bankkonto vi skal trekke fra. Deretter signerer du spareavtalen med BankID.
Merk at du ikke kan gjøre innbetalinger til Kron ved å sette opp betalinger hos banken din. Vi bruker nemlig såkalte trekkfullmakter for alle innskudd hos oss, og disse administrerer du i appen vår eller på nettsiden.
Koster det noe?
Kron tar ikke betalt for å utføre flyttinger, verken inn eller ut. Vi tar heller ikke betalt for ting som innskudd, uttak eller fondsbytter. Det du betaler er forvaltningskostnaden på fondene du velger å ha på din konto. I vår fondsliste viser vi alltid totalprisen på fondene (årlig forvaltningskostnad, målt i prosent av din saldo).
Hvor lang tid tar det?
Flytteprosessen kan dessverre ta noe lenger tid enn normalt nå. Sbanken har besluttet å ikke behandle nye flyttinger før de har ferdigstilt eksisterende søknader. Dette betyr at du per nå ikke vil se en aktiv flyttesøknad i Sbanken, og at du fortsatt vil kunne kjøpe/selge fond som vanlig. For mer informasjon kan du kontakte kundeservice hos Sbanken.