Slik blir vårt nye fondsmarked

Joar Hagatun, investeringssjef i Kron

I oktober lanserer vi vårt flunkende nye fondsmarked hvor du kan velge fond selv. I forbindelse med dette satte vi oss ned med investeringssjef Joar for å gi deg en smakebit på hvordan det nye fondsmarkedet vil se ut.

Hvorfor bestemte Kron seg for å lansere et fondsmarked nå?

Vi bygget Kron-appen for å gjøre investering enklere og mer tilgjengelig for alle. Frem til nå har det vært investeringsteamet som har satt sammen fondspakkene, men mange har spurt oss om de også kan få legge til enkelte fond selv. Nå blir dette snart mulig! Det betyr at du både kan velge en ferdig fondspakke eller plukke fondene selv.

Hvordan vil fondsmarkedet se ut?

Fondsmarkedet vil bli tilgjengelig både i appen og på www.kron.no . Det tar bare et par minutter å opprette en konto. Det vil også komme nye funksjoner i appen, blant annet vil du få feedback på fondene du velger!

Disse fondene kommer på fondsmarkedet

Vi kommer til å ha fond fra kjente leverandører som KLP, DNB, Storebrand, Nordea og BlackRock. Sammenlagt vil det det bli nesten 500 fond å velge mellom. Det vil bli en god miks av indeksfond og aktive fond, samt faktor- og bransjefond. Av disse er det 49 indeksfond, 59 rentefond, 9 ETF-er, 375 aktive aksje- og kombinasjonsfond og 6 faktorfond.

Her er en liten smakebit på fondene som kommer:

  • BGF Next Generation Technology
  • DNB Teknologi
  • FIRST Veritas
  • iShares Digitalisation
  • iShares Automation & Robotics
  • JP Morgan US Technology
  • KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar
  • KLP AksjeGlobal Indeks
  • Storebrand Fornybar Energi
  • TIN Ny Teknik

Hvordan bestemte dere hvilke fond som skulle være med?

Vi begynte med de mest populære fondene på markedet, som vil kunne være gode byggeklosser i forskjellige fondsstrategier. Byggeklossene har ulike funksjoner avhengig av hva slags portefølje man vil bygge. Noen strategier er laget for å tjene på et makromessig syn, for eksempel at en region skal gjøre det bra, at vi fremover får inflasjon (prisstigning) eller noe annet kundene har tro på. Vi har også krydret med litt mer innovative fond som ikke er så lett å få tak i. Disse har ulikt fokus, for eksempel fornybar energi, helse og digitalisering. Vi spurte også kunder og følgere på Instagram og Twitter og fikk innspill som har vært med på å forme fondsutvalget. Jeg tror de aller fleste vil finne sine favoritter, til en konkurransedyktig pris.