Nordea Emerging Stars

-14.89%
hittil i år

Sammenlign

Dette fondet

Tidsserie

Konsentrasjon

🌶🌶🌶

Type

Aktiv

Bærekraft

🌳🌳🌳

Beskrivelse

Nordea Emerging Stars er et aksjefond som investerer i fremvoksende markeder. En sentral del av fondets investeringspolitikk er å investere i selskaper som følger retningslinjer for miljø, sosialt ansvar og eierstyring. Plasseringene i fondet gjøres først og fremst i selskaper som forventes å ha forutsetninger for å kunne etablere seg også utenfor disse fremvoksende markedene. Selskapene skal ha en forretningsmodell som involverer de overnevnte grunnprinsippene for bærekraftig utvikling. Målet med forvaltningen er på lengre sikt å oppnå en god avkastning gjennom en risiko spredning. Fondet har ingen referanseindeks og fordelingen mellom fremvoksende markeder og bransjer varierer. Fondet kan passe for deg som vil spare langsiktig og ansvarsfullt i de globale fremvoksende markeder. Du bør ikke investere i dette fondet, om du ikke er forberedt på å akseptere kurssvingninger. Vi anbefaler en minimums sparehorisont på fem år.

Avkastning

Siste 30 dager

3.57%

Siste 6 måneder

-23.69%

Hittil i år

-14.89%

Siste år

-20.35%

Siste 3 år (Per år)

7.90%

Siste 5 år (Per år)

6.01%

Pris

Vis priser med rabatt for
 Akademikerne Pluss
Er du ikke medlem? Meld deg inn her

Pris for fondet

1.81%

Plattformavgift

0.25%

Returprovisjon

0.75%

Totalpris
(Det du betaler årlig)

1.31%

Nøkkelinformasjon

Risiko

6 av 7

Morningstar-rating

4 av 5

Gyldig for aksjesparekonto

Ja

Tilgjengelig for pensjon

Nei

Aksjer

97.35%

Kontanter

2.65%

Selskaper med størst posisjon

  • Taiwan Semiconductor Manufacturing
    9.66%
  • Samsung Electronics
    8.16%
  • Tencent Holdings
    6.78%
  • Alibaba Group Holding
    5.30%
  • Itau Unibanco Holding
    3.18%
  • Grupo Financiero Banorte
    3.18%
  • AIA Group
    3.08%
  • HDFC Bank
    3.04%
  • Infosys
    2.63%
  • ASPEED Technology
    2.52%

Sektorer

  • Teknologi
    33.72%
  • Finans
    25.90%
  • Syklisk konsum
    15.37%
  • Kommunikasjon
    8.89%
  • Defensivt konsum
    6.06%
  • Industri
    4.43%
  • Helse
    3.55%
  • Materialer
    2.07%

Regioner

  • Asia
    79.89%
  • Latin-Amerika
    14.02%
  • Europa
    3.94%
  • Afrika/Midt-Østen
    2.16%
  • Nord-Amerika
    0%
  • Norden
    0%